Testaa rasvan laatu

Tällä testillä saat selville ruokavaliosi rasvan laadun.

Ruokavalion rasvan laatu on tärkeä terveyden kannalta. Olennaista on saada riittävästi tyydyttymättömiä, pehmeitä rasvoja ja pitää tyydyttyneen, kovan rasvan saanti vähäisenä.

Valitse jokaisesta kohdasta vaihtoehto, joka vastaa parhaiten päivittäisiä ruokavalintojasi.

1. Levitän leivälle tavallisesti
2. Käytän päivittäin leivän päällä, ruoanlaitossa tai sellaisenaan
3. Käytän lihaleikkeleenä tavallisesti
4. Syön rasvaisia, lihaa ja/tai juustoa sisältäviä ruokia (esim. lasagne, pizza, makkara)
5. Valitsen maitovalmisteista (maito, piimä, rahka, jogurtti, viili)
6. Käytän tavallisesti ruoanlaitossa tai syön ruokia, jotka on valmistettu käyttäen
7. Käytän salaatinkastikkeena tavallisesti
8. Tavallisesti käytän tai syön ruokia, jotka on valmistettu käyttäen
9. Syön kalaa keskimäärin
10. Käytän sellaisenaan tai syön ruokia, joissa on pähkinöitä, manteleita, siemeniä tai avokadoa
11. Syön rasvaisia leivonnaisia tai tuotteita (viinerit, kakut, pasteijat, piirakat, suklaa, jäätelö, muffinit, donitsit)
Tyhjennä

Mitä pisteet kertovat ruokavaliosi rasvan laadusta

0–15 pistettä

Ruokavalinnoissasi rasvan laadun suhteen näyttäisi olevan vielä kehitettävää. Sydänterveyden kannalta on tärkeää, että ruokavalio sisältää riittävästi tyydyttymätöntä, pehmeää rasvaa ja vain vähän tyydyttynyttä, kovaa rasvaa. Voit tarkastella jokaisen kysymyksen vastauksiasi ja miettiä, mitä olisit valmis muuttamaan. Jo pienillä muutoksilla saat tuloksia aikaan!

16–26 pistettä

Lisää vielä pehmeää, kiitos! Pehmeiden eli tyydyttymättömien rasvojen osuus ruokavaliossasi on vielä liian pieni ja saat kovia, tyydyttyneitä rasvoja suhteellisesti liikaa. Pehmeät, tyydyttymättömät rasvat ovat hyväksi sydämellesi, sillä ne parantavat muun muassa veren kolesterolipitoisuuksia. Katso kysymykset uudelleen läpi ja mieti, mitä muutoksia voisit tehdä ruokavaliossasi. Muista, että kaikkia muutoksia ei tarvitse tehdä kerralla vaan pienet muutokset riittävät. Ruokavaliomuutos on erityisen tärkeä jos kolesterolisi on koholla, mutta se on suositeltavaa terveytesi kannalta, vaikka kolesterolisi olisi normaali.

27–33 pistettä

Mainiota! Ruokavaliosi rasvan laatu on kohdallaan! Saat ruokavaliostasi todennäköisesti riittävästi pehmeää tyydyttymätöntä rasvaa, joka auttaa pitämään kolesterolin kohdallaan ja sydän- ja verisuonitautiriskin pienempänä.