Innostava ja käytännöllinen ruokakirja

Miten saisin virkeyttä arkeeni? Pitäisikö aamiaista syödä? Miksi myöhäinen iltasyöminen lihottaa? Soisalon ja Voutilaisen pirteä Ruokarytmi-kirja tiivistää tutkittua tietoa syömisestä ja sen vaikutuksesta aineenvaihduntaan ja jaksamiseen.

Vireys ja hyvinvointi eivät edellytä superfoodeja vaan ihan tavallista ruokaa sopivaan aikaan. Onhan syöminen vastaus kehon fysiologisiin tarpeisiin eli rakennus- ja polttoaineeksi. Ylimääräinen varastoidaan. Ei siis ole yhdentekevää, mihin aikaan vuorokaudesta ruokaa tankataan. Kirjoittajat lanseeraavatkin uuden ruokavalion: rytmiruokavalion, joka on luonnollinen ja joustava tapa syödä. Ohjenuorana on 3–5 ruokailukertaa 3–5 tunnin välein.

Ruokarytmin johtoajatus on, että säännöllisellä syömisellä voi itse vaikuttaa sisäiseen kelloonsa ja sitä kautta jaksamiseensa ja terveyteensä. Tutuilta kuulostavat periaatteet on taustoitettu mielenkiintoisesti uusimmalla tutkimustiedolla ja ryyditetty valaisevilla esimerkeillä.

Rytmiruokavaliota kokeilleet esimerkkihenkilöt kertovat, miten vireys ja hyvä olo ovat kohentuneet, paino pudonnut ja uni parantunut. Seikkaperäiset, mutta joustavat ohjeet aterioiden koostamiseksi vaihtoehtoineen helpottavat ruokavalion noudattamista käytännössä.

Upeasti kuvitetut ruokaohjeet houkuttelevat tarttumaan toimeen. Monipuoliset ohjeet on valmiiksi jaoteltu aamu- ja välipalaosioon, lounas- ja päivällisosioon sekä jälkiruoka- ja leivontaosioihin. Kivat variointivinkit piristävät jo itsessään herkullisia ohjeita. Erityisen tervetullutta on oma aukeama ”Salaattipalapelille” eli vinkkitaulukko lisäkesalaatin koostamiseen eri vuodenaikojen sesonkeja hyödyntäen.

Innostava ja käytännönläheinen ruokakirja asiantuntevilta kirjoittajilta.

 

Ruokarytmi, Soili Soisalo ja Eeva Voutilainen, Kustannusosakeyhtiö Tammi 2017.