Monipuolinen vegaaniruokavalio

Vegaanin ruokavalio koostuu ainoastaan kasvikunnan tuotteista. Lautaselta ei silloin löydy lihaa, kalaa, kananmunia, maitotuotteita tai muutakaan eläinperäistä kuten hunajaa.

Jos oma ruokavalio on vahvasti lihapainotteinen, pelkkä kasvisruoka saattaa tuntua yksitoikkoiselta. Käytännössä kasvisruokamaailma on kuitenkin rikas, monipuolinen ja hyvin toteutettuna myös oikein terveellinen. Vegaaninen ruokavalio sisältää monipuolisesti täysjyväviljaa, erilaisia palkokasveja, sieniä, pähkinöitä, siemeniä, vihanneksia, hedelmiä ja marjoja sekä kasviöljyjä.

Vegaaniruokavalion noudattamiseen voi olla useita syitä ja periaatteita. Monet ajattelevat eläinten hyvinvointia, toiset ympäristön suojelemista: lihan tuotanto ja syöminen kuluttaa ympäristöä kasviksia enemmän. Eettisten ja ekologisten näkemysten lisäksi terveys ja uskonto voivat olla syitä veganismiin.

Ruoan laittaminen vegaanille

Kasvisruoan valmistaminen ei ole sen vaikeampaa kuin liharuokienkaan, mutta vieraat raaka-aineet ja maut vaativat tutustumista. Terveellisen ruokavalion säännöt pätevät myös vegaaniruokavalioon: rasvan laatuun tulee kiinnittää huomiota ja suolan ja sokerin määrän suhteen kannattaa olla tarkkana. Riittävä kasvisten syönti vegaaniruokavaliossa hoituu lähes huomaamatta.

Yllättävän monessa elintarvikkeessa on jotain eläinperäistä esimerkiksi lisäaineina. Toisaalta tänä päivänä monista eläinperäisistä tuotteista löytyy täysin kasvipohjaisia vaihtoehtoja. Maitotuotteille löytyy runsaasti vaihtoehtoja soija-, kaura- tai riisivalmisteista. Lihaa korvaavaksi kasviproteiinin lähteiksi sopivat hyvin soijatuotteet monissa eri muodoissa, palkokasvit kuten linssit, herneet ja pavut, pähkinät sekä vehnägluteenista valmistettu seitan. Suomalaiset keksinnöt härkäpavuista tehty Härkis ja kaurapohjainen Nyhtökaura sopivat vegaaneille. Myös täysjyväviljat esimerkiksi leivän, puuron, ateriajyvien muodossa ovat hyviä proteiinien ja hiilihydraattien lähteitä.

Hyvän ruoan salaisuus on yleensä maustamisessa. Jos kasvisruoan valmistaminen on itselle vierasta, kannattaa hakea apua netistä tai kasvisruokakirjoista: niissä löytyy runsaasti testattuja ohjeita ja niksejä sekä leivontaan että ruoanvalmistukseen.