Terveellinen ruoka on sydänystävällistä ruokaa

Ruoka ja syöminen ovat keskeinen osa ihmisen identiteettiä ja ympäröivää yhteiskuntaa. Tutustumalla omiin ruokatottumuksiin ja siihen, mikä on sydänystävällistä ruokaa, voi ohjata omia ja läheisten elintapoja terveellisempään suuntaan.

Terveellinen, sydänterveyttä edistävä ruoka on monipuolista ja vähäsuolaista perusruokaa, jossa rasvan laatuun on kiinnitetty huomiota. Terveellisen ruokavalion pääperiaatteiden omaksuminen auttaa arjen valinnoissa, kuten ruoanvalmistuksessa ja ruokakaupassa.

Säännöllinen ateriarytmi

Säännöllinen ateriarytmi auttaa välttämään hallitsematonta syömistä. Kun nälkä ei pääse kasvamaan liian suureksi, syöminen pysyy paremmin hallinnassa. Säännöllisyys ei kuitenkaan tarkoita, että pitäisi syödä kellon mukaan. Ideana on välttää liian pitkiä ateriavälejä, mikä estää hallitsematonta syömistä. 

Painonhallitsijankin päivään sopii 2-3 ateriaa ja muutama välipala. Lautasmalli on hyvä apu aterian koostamisessa. Marjat, hedelmät ja leipä kevein päällystein ovat herkullisia välipaloja. Ne lisäävät maukkaasti kuidun saantia ja paikkaavat liian pitkää ateriaväliä.

Mielihalu haltuun

Molemmat sekä nälkä että mielihalu johtavat usein syömiseen. Painonhallinnassa on oleellista osata erottaa todellinen nälkä mieliteosta. Mieliteot häviävät usein, kun malttaa odottaa hetken, mutta todellinen nälkä katoaa vasta syödessä. Mieliteot ovat onneksi lyhytikäisiä. Ne voimistuvat heräämisen jälkeen noin 10-15 minuutin ajan, jonka jälkeen ne alkavat heiketä. Mielihalu loppuu aikanaan ja sitä pystyy vastustamaan. Suunnittelu auttaa pääsemään mielitekojen herraksi.

Nälkään ja mielihaluun voi varautua. Jääkaappi kannattaa varustaa yllättävien tilanteiden varalta kuorituilla porkkanoilla, kurkulla, tomaateilla tai muulla kevyellä ja helpolla naposteltavalla
Syöminen on tunneasia

Tunteet vaikuttavat syömisiin, siihen, mitä, milloin ja miksi syömme. Osa meistä syö suruunsa, toiset iloonsa, joku yksinäisyyteen. Moni eksyy jääkaapille tekemisen puutteessa. Esimerkiksi stressi saattaa saada meidät syömään tavallista enemmän. Syömällä voidaan hakea helpotusta epämiellyttäviin tunteisiin kuten ahdistukseen ja masennukseen, valitettavasti olo on usein syöpöttelyn jälkeen entistä huonompi.

Kannattaa miettiä millaisia tunteita syöminen sinussa herättää. Kun tunnistat syömisen ja tunteiden välisen yhteyden, olet askelta pidemmällä syömisen hallinnassa.