Vinkit terveellisempään leivontaan

Jos leivonnaiset kuuluvat jokapäiväiseen kahvihetkeen, satsaa niiden terveellisyyteen ainakin välillä.

Reseptiikan tuunaaminen on hienovaraista hommaa: jokaisella raaka-aineella on oma tehtävänsä. Siksi mitään ainesta ei yleensä voi jättää kokonaan pois ilman että valmiin leivonnaisen maku, rakenne tai ulkonäkö kärsivät. Onneksi pienillä asioilla voit vaikuttaa lopputulokseen.

Neljä jauhopeukalon kevennysvinkkiä

1 RASVA: Korvaa esimerkiksi 1/3 taikinan rasvasulasta nesteellä tai hedelmäsoseella. Esimerkiksi 150 g sulatettua rasvaa > sulatettua rasvaa 100 g + ½ dl haudutettua teetä tai omenasosetta.

2 SOKERI: Sokerilla on leivonnassa monia tehtäviä ja sen korvaaminen on vaikeampaa ilman että maku ja rakenne kärsivät. Sokerin määrää voi hieman vähentää, jos leivonnaiseen tulee hilloa tai muuta makeaa täytettä. Energiattomat makeutusaineet sopivat makeuttajiksi esimerkiksi kakku- ja torttutäytteisiin.

3 KERMA: Vaihda kuohukerma vaahdotettuun vaniljakastikkeeseen tai kevyempiin vispi-tuotteisiin. Jos rakenne vaatii, lisää liivatetta tai maitorahkaa kiinteämmän olomuodon saamiseksi. Jos käytät mieluiten kermaa, käytä sitä ohjetta niukemmin ja täydennä rahkalla tai jogurtilla.

4 KÄYTÄ HEVIÄ: Kevennä täytteitä ja taikinoita kasviksilla, hedelmillä ja marjoilla. Esimerkiksi piirakkataikinoihin kasvisraasteet tai -soseet tuovat mehevyyttä, jolloin rasvaa voi vähentää.

Tiesitkö että:

Pulla on mitä parhain kevytleivonnainen: puolen litran pullataikinaan riittää 100 g tai 1 dl rasiamargariinia, öljyä tai pullomargariinia. Sokerin määrääkin voi yleensä vähentää 1–1 ½ dl:aan, täytteistä riippuen. Muita hyviä valintoja ovat muna-sokerivaahtoiset kakut, kääretortut ja piirakat, joissa myös täytteen aineksiin kiinnitetään huomiota.

Annoskoolla on merkitystä!

Myös rasvaisemmat ja makeammat leivonnaiset ovat silloin tällöin ok. Toisaalta kevyemmän herkun hyödyt valuvat hukkaan, jos kahvitellessa maistuu puolikas marjapiirakka tai pulla poikineen.