Testaa syömistottumuksesi

Tällä testillä saat selville syömistottumuksesi.

Syömisen hallinta ja ruokatottumukset vaikuttavat terveyteen ja elämänlaatuun. Syömiseen ja ruokaan liittyvien valintojen vaikutukset voi tuntea joka päivä muun muassa vireytenä ja jaksamisena. Pitkän ajan vaikutukset näkyvät esimerkiksi painossa. Jo yksi pieni muutos ruokatottumuksissa voi lisätä hyvinvointia.

Valitse jokaisesta kohdasta yksi vaihtoehto, joka vastaa tapojasi parhaiten. Vertaa jokaista vastaustasi erikseen alla oleviin kommenttivaihtoehtoihin. Tällöin huomaat, mitkä asiat syömistottumuksistasi ovat jo kunnossa ja mihin asioihin voisit kiinnittää huomiota.

1. Teen ruokaostoksia kaupassa
2. Syön kasviksia, hedelmiä tai marjoja yleensä
3. Aamupalani sisältää useimmiten seuraavia: vähärasvaisia maito- tai lihavalmisteita, runsaskuituisia viljatuotteita, kasviksia/hedelmiä/marjoja
4. Kokoan lounaani tai päivällisen lautasmallin mukaisesti
5. Juon janooni yleensä
6. Jätän väliin päiväruoan
7. Syön päivällä vain vähän, joten illalla en pysty hillitsemään syömistäni. Näin käy
8. Televisiota katsellessani tai lehteä lukiessani tapanani on napostella tai syödä jotain ruokaa
9. Avattuani suklaalevyn, perunalastupussin, keksipaketin, karkkipussin tai muun vastaavan minun on vaikea lopettaa syömistä. Näin
10. Syön tai napostelen kun olen stressaantunut, väsynyt tai yksinäinen tai kun olen tilanteissa, jotka aiheuttavat vastaavia tunteita
11. Syön yleensä silloin, kun
Vastausten jakauma
0% 25% 50% 75%100%
0% 25% 50% 75%100%
Tyhjennä

Vihreä vaihtoehto

Tältä osin syömistottumuksesi ovat hyvässä kunnossa. Hieno juttu! Valinta tukee terveellisten syömistottumusten omaksumista. Arkisyöminen onkin kokonaisuuden kannalta tärkeintä; harvat juhlat ja poikkeukselliset viikonloput eivät välttämättä tee ruokavaliosta epäterveellistä.

Sininen vaihtoehto

Tältä osin suuntaus on hyvä syömistottumusten kannalta. Taidat ymmärtää terveellisen syömisen periaatteet ja osaat myös toimia niiden mukaisesti, mutta aina et kuitenkaan noudata suunnitelmiasi. Vaikka petrattavaa löytyy, olet ehkä jo pohtinut syömistottumuksiasi ja tiedät, kuinka voisit muuttaa niitä yhä terveellisemmiksi. Se on jo pitkä askel eteenpäin.

Punainen vaihtoehto

Tältä osin syömistottumuksissasi on kehitettävää. Valinta ei tue terveellisten syömistottumusten omaksumista. Kokonaisuuden kannalta sinun kannattaisi kiinnittää enemmän huomiota syömistottumuksiisi ja miettiä, mitä niistä olisit valmis muuttamaan. Jo pienillä muutoksilla saat tuloksia aikaan.

Jaa

Seuraa

Suosittele