Terveellinen ruoka on sydänystävällistä ruokaa

Sydänystävällinen ruoka ehkäisee sydäntauteja ja edistää kuntoutumista. Terveellinen syöminen on monipuolisuutta, kohtuutta ja laadullisesti hyviä ruokavalintoja mausta tinkimättä. 

Kun useimmat ruokavalinnat ovat terveellisiä, juhlaherkuttelukin mahtuu terveelliseen kokonaisuuteen. Terveellisissä ruokavalinnoissa auttaa Sydänmerkki. Hyvistä ruoanvalmistuksen raaka-aineista syntyy herkullisia aterioita sydämen hyvinvointia ajatellen.

Terveyttä edistävä ruokavalio koostuu monesta tekijästä:

  • Kasvikset, marjat ja hedelmät keventävät ruokavaliota ja edistävät sydänterveyttä. Myös Marevan-potilaan kannattaa nauttia niitä ainakin puoli kiloa päivässä. Lautasmallin käyttö aterialla auttaa nauttimaan niitä riittävästi.
  • Täysjyväviljavalmisteet, pavut, linssit, kasvikset, siemenet ja pähkinät takaavat riittävän kuidun saannin. Kuitu pienentää veren LDL-kolesterolipitoisuutta ja auttaa verensokerin hallinnassa.
  • Hyvä ruokavalion rasvan laatu eli tyydyttyneen (kovan) rasvan saannin vähentäminen ja sen korvaaminen tyydyttymättömällä (pehmeällä) rasvalla on tärkein ruokavaliotekijä veren LDL-kolesterolipitoisuuden hallinnassa. Se myös parantaa insuliinin toimintaa ja vähentää elimistön matala-asteista tulehdusta.
  • Suolan saannin vähentäminen auttaa ehkäisemään ja hallitsemaan kohonnutta verenpainetta.
  • Pysyvä painonhallinta edistää sydänterveyttä monin tavoin.
  • Sopiva annoskoko ja säännöllinen ateriarytmi pitävät virkeänä ja helpottavat painonhallinnassa.

Ruokavalinnoilla voi vaikuttaa veren kolesterolipitoisuuteen ja verenpaineeseen, jotka ovat tupakan ohella keskeisimmät sydän- ja verisuonitautien riskitekijät.

Ruoka ja syöminen ovat keskeinen osa ihmisen identiteettiä ja ympäröivää yhteiskuntaa. Tutustumalla omiin ruokatottumuksiin ja siihen, mikä on sydänystävällistä ruokaa, voi ohjata omia ja läheisten elintapoja terveellisempään suuntaan.