Oivalluksia oman hyvinvoinnin lisäämiseen

Ohjaamme itseämme ajatuksilla ja toistamme usein samoja ajatuksia päivästä toiseen. Meillä on ajatuksia itsestämme, työstämme, liikenteestä ja kaikesta joka kuuluu normaaliin arkeemme.

Alkaako päivä ajatuksella: ”Tänään on hyvä työpäivä, minulla on monia mahdollisuuksia” vai ”Tänään on kurja työpäivä, on tylsää mennä työpaikalle” vaikuttaa yllättävän paljon myös hyvinvointiimme. Omia ajatuksia ja sisäistä puhetta voi tarkastella ja muuttaa. Ajattele siis, mitä ajattelet.

Terhi Friman nivoo yhteen NLP:n (neurolingvistinen ohjelmointi) oppeja työelämän käyttöön ja tarjoaa kirjassa toimivia keinoja ja harjoituksia mielekkääseen työntekoon. Kirjasta saa ideoita mm. siihen, kuinka lisätä omaa hyvinvointia ja onnistumisen kokemuksia työssä, kuinka käsitellä ristiriitoja ja kielteisiä tunteita sekä löytää uusia tapoja suhtautua kiireeseen. Hauskalla tavalla kirjoitettu kappale opettaa myös rajojen vetämistä ja omasta hyvinvoinnista huolehtimista: Laita työpaikan ovi kiinni oikealla tavalla ja itsesi soimaamisen sijaan kiinnitä huomio päivän hyviin asioihin.

Kirjassa on paljon harjoituksia, jota voi tehdä työpäivän aikana tai rauhallisessa tilanteessa työpäivän jälkeen. Vaihda näkökulmaa -harjoitus esimerkiksi on hyödyllinen kaikkia ristiriitatilanteita ajatellen. Jos työkaveri tai joku muu ihminen elämässä tuntuu toistuvasti hankalalta, vaihda näkökulmaa ja mieti millaiselta teidän keskustelunne näyttää esim. siistijän näkökulmasta. Millaisia asioita hän näkee ja millä tavoin viestintäsi näyttäytyy toisille? Mitä tilanteessa voisi muuttaa?

Käytännöllinen ja helposti luettava kirja, josta tarjoilee oivalluksia oman hyvinvoinnin lisäämiseen.

Hyvä Työpäivä, Terhi Friman. Viisas elämä 2016.