Verenpaineen omaseuranta

Verenpaine kannattaa mitata säännöllisesti.

Verenpaine kohoaa, kun ihminen jännittää, liikkuu tai ponnistelee. Tilapäinen verenpaineen vaihtelu on normaalia. Jatkuvasti koholla oleva verenpaine vaurioittaa sydänlihasta ja verisuonia. Kohonnut verenpaine on yksi valtimotautien suurimmista vaaratekijöistä. Siksi verenpaine kannattaa mitata säännöllisesti. Kotimittaus on luotettava tapa selvittää verenpaine, jos mittari, mansetti ja mittaustekniikka ovat kunnossa. 

Mittaa verenpaine oikein:

  1. Puoleen tuntiin ennen mittausta ei pidä harrastaa liikuntaa eikä tehdä kuormittavaa työtä, tupakoida, juoda alkoholia, kahvia, teetä eikä kola- tai energiajuomia.
  2. Istu selkänojalliseen tuoliin, nojaudu selkänojaan ja istu mahdollisimman rennosti.
  3. Kiedo oikean kokoinen mansetti paljaan olkavarren ympärille siten, että sormi mahtuu mansetin ja olkavarren väliin.
  4. Katso, että ilmaletkun kiinnityskohta on ylöspäin ja että letku kulkee vapaasti. Tarkista oman mittarisi käyttöohjeista, onko mansetin asettamisessa oikean ja vasemman olkavarren välillä jotain eroa.
  5. Tue käsivarsi noin 90 asteen kulmaan siten, että mansetti ja sydän ovat samalla tasolla. Pidä käsi rentona. Kun olet kiinnittänyt mansetin olkavarteen, rauhoitu ennen mittausta noin viiden minuutin ajaksi.
  6. Suorita mittaus. Ole aivan rento. Älä puhu tai liiku mittauksen aikana. Toista mittaus 1-2 minuutin kuluttua ja merkitse molemmat tulokset muistiin.
  7. Tulosten kirjaaminen: Mittauslukemat merkitään erilliseen verenpaineen seurantakorttiin tai taulukkoon. Ota aina verenpaineen seurantakortti tai taulukko mukaan lääkärin tai terveydenhoitajan vastaanotolle.
  8. Säilytä mansetti rullalla poissa auringonpaisteesta.

Jaa

Seuraa

Suosittele