Sisältöön Tulosta
 
Suurenna tekstin kokoa
Pienennä tekstin kokoa Palaute
 
 
 
 
 

Suolataan kohtuudella

Suolaa, suolaa, vähemmän suolaa -hokema ei ehkä olekaan se oikea neuvo sydänpotilaille. Tuoreen tutkimuksen mukaan liian runsas, mutta myös liian niukka suolan käyttö on haitaksi sydämelle.

Tutkijat tarkastelivat lähes 30 000 potilaan tietoja ja heiltä paaston jälkeen otettuja virtsanäytteitä. Runsaan neljän vuoden seuranta-aikana yli 2 000 potilasta kuoli sepelvaltimotautiin, yli 1 400 sai infarktin ja vajaat 1 300 aivoinfarktin. Yli 1 200 joutui sairaalaan sydämen vajaatoiminnan takia.

Tutkijat havaitsivat, että sairastumisriski kasvoi, kun virtsan suolapitoisuus ylitti seitsemän grammaa, mutta sydänoireet yleistyivät myös niillä potilailla, joilla pitoisuus laski alle kolmen gramman. Pienin riski oli potilailla, joilla suolapitoisuus oli 4 – 6 grammaa. Tarkempi analyysi osoitti, että runsas suolapitoisuus lisäsi sydänkohtauksia ja aivohalvauksia, sepelvaltimotaudeista johtuvia kuolemia sekä vajaatoiminnan pahenemista. Vähäinen, alle kolmen gramman suolapitoisuus taas lisäsi sydänkuolleisuutta ja sairaalakäyntejä.

Suomalaiset saavat suolaa ravinnosta edelleen paljon, naiset 5 – 7 grammaa ja miehet 8 – 9 grammaa päivässä. Valtion ravitsemussuositus on nykyisin kuusi grammaa ja Sydänliiton suositus viisi grammaa päivässä. Amerikkalaistutkijat ovat todenneet, että suolaiseen ruokaan mieltyminen alkaa jo vauvaiässä, kun siirrytään kiinteään, tärkkelyspitoiseen ruokaan. Suolanhimosta on vaikea päästä irti, kun makuun on tottunut.

Tutkimus julkaistiin JAMA-lehdessä
Jaa
 

Hakuohje

Sisällöstä voi hakea tietoa vapaalla sanahaulla.

Vapaa sanahaku käy läpi tekstisisällöt, otsikot ja kuvatekstit.

Haku käyttää oletusarvona hakusanojen välissä TAI-operaattoria.

Haku ei tee eroa suurten tai pienten kirjainten välillä.

Hakusanan voi katkaista asteriskilla eli tähtimerkillä (*) sanan lopusta, mikä on hyödyllistä eri taivutusmuotojen etsimisessä.