Tutkittavilta kysyttiin kahden-neljän vuoden välein alkoholinkäyttöä ja muita elämäntapoja. Alkoholin kohtuukäyttäjiksi luokiteltiin ne, jotka joivat päivässä pari alkoholiannosta eli kaksi pientä lasillista viiniä tai pari olutta.
Seuranta-aikana neljännes potilaista menehtyi. Kohtuukäyttäjät selvisivät yli 40 prosenttia muita todennäköisemmin hengissä. Alkoholinkäytön antama suoja noudatti U-käyrää eli täysi raittius ja runsas alkoholinkäyttö lisäsivät kuoleman vaaraa. Parhaiten pärjäsivät miehet, jotka jo ennen sairastumistaan olivat olleet kohtuuden miehiä.
Tutkijat havaitsivat, että alkoholin antama suoja oli riippumaton muista riskitekijöistä, kuten ylipainosta, tupakoinnista tai verenpaineesta. Tutkijat korostavat, että tuloksia voi vääristää osin se, että alkoholin kulutus kartoitettiin kyselynä. Toisaalta parissakymmenessä vuodessa sydäninfarktin hoito on melkoisesti muuttunut.
Tässä tutkimuksessa oli mukana vain miehiä. Tutkijat arvelevat, että samanlainen suoja tulee kuitenkin myös naisille, mutta pienemmillä alkoholiannoksilla.
Tutkimus julkaistiin European Heart Journal -lehdessä