Tutkijat analysoivat yli 840 000 sellaisen potilaan tiedot, jotka
olivat saaneet kahdeksan seurantavuoden aikana sydänkohtauksen.
Vuodesta 2002 vuoteen 2010 miesten kuolemaan johtaneiden sydänkohtausten määrä laski 50 prosenttia ja naisten 53 prosenttia. Puolet vakavien kohtausten määrästä johtui yleensä sydänkohtausten vähenemisestä ja puolet siitä, että entistä useampi selvisi kohtauksesta hengissä.
Eniten vähenivät 65–74-vuotiaiden kohtalokkaat sydänkohtaukset ja vähiten yli 85-vuotiaiden ja 30–54-vuotiaiden kohtaukset. Tutkijat uskovat, että sydänkohtausten niukka väheneminen nuoressa ikäryhmässä johtui osin väestön lihavoitumisesta ja diabeteksen lisääntymisestä.
Brittien sydänjärjestön lääketieteellinen johtaja uskoo, että
kohtalokkaiden infarktien hurja väheneminen on osin tulosta
ennaltaehkäisystä, riskitekijöiden, kuten kolesterolin ja
verenpaineen hoitamisesta ja hoidon paranemisesta yleensä. Hän
katsoo, että aivan liian moni potilas menehtyy kuitenkin yhä ennen
avunsaantia. Moni kuolema olisi hänen mukaansa vältettävissä
nykyistä nopeammalla elvytyksellä.
Tutkimus julkaistiin British Medical Journal -lehdessä