Pitkäaikainen karppaus eli vähän hiilihydraatteja ja paljon proteiineja sisältävä ruokavalio lisää sydänriskejä. Tähän tulokseen ovat päätyneet ruotsalaistutkijat. Heidän tutkimuksessaan oli mukana yli 43 000 nuorta alle 50-vuotiasta naista, joita seurattiin keskimäärin 15 vuotta.
Tutkijat havaitsivat, että hiilihydraattien vähentäminen 20 grammalla ja proteiinien lisääminen viidellä grammalla päivittäisessä ruokavaliossa lisäsi sairastumisriskiä viidellä prosentilla. Merkittävää eroa ei havaittu, olipa ruokavalion proteiini etupäässä eläin- vaiko kasviperäistä.
Karppauksesta on tullut suosittu laihdutusmuoto ja moni vie proteiinilisän ja hiilihydraattien vähentämisen äärimmilleen. Tutkijat ilmaisivat erityisen huolensa etenkin nuorista naisista, jotka karppaavat pitkiä aikoja. Karppauksen lyhyen aikavälin hyötyihin tutkijat eivät ottaneet kantaa.
Tutkimus julkaistiin British Medical Journal -lehdessä